اشتباهاتی که موجب نابودی دندان می‌شود!

nknhkدندان

اشتباهاتی که موجب نابودی دندان می‌شود!

بعضی افراد دانسته یا ندانسته به سلامت دندان هایشان آسیب می زنند. اجتناب از برخی موارد از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.
رعایت بهداشت دهان و دندان نه تنها روی سلامتی بلکه روی زیبای افراد هم تاثیر گذار است. همین طور که بیشتر ما روی پوست حساس هستیم. که مبادا دچار جوش و لک شود . اگر هم شد سریع در صدد از بین بردن آن بر آییم . بعضا باید در مراقبت دندان دقت بیشتری دقت بیشتری داشته باشیم . روزی ۲ بار مسواک زدن وقتی که دندان کرم خورده ای دارید. که موجب درد می شود مناسب است . با مراجعه به پزشک عارضه برطرف می شود . در ذیل لیستی از اشتباهاتی که در مراقبت از دندان اتفاق می افتد و باید از آن ها اجتناب کنید را به شما معرفی می کنیم.
استفاده از مسواک کهنه : یکی از اشتباهات رایج مردم استفاده از مسواک کهنه است. یک مسواک حدود ۳ ماه بیشتر انقضا ندارد بعد از آن خراب می شود و تاثیری در تمیزی دندان ندارد.
دندان سالم

اشتباهاتی که موجب نابودی دندان می‌شود!

مدت زمان مسواک زدن : برای تمیز کردن دندان ۳ دقیقه حداقل باید مسواک بزنید اما برخی افراد ۴۵ ثانیه بیشتر این کار را انجام نمی دهند . این زمان برای از بین بردن میکروب ها کافی نیست
روزی دوبار مسواک نزدن : روزی ۲ با مسواک زدن باعث از بین رفتن باکتری ها و میکروب ها می شود . شانس پوسیدگی و بیماری های زبان را کاهش می دهد.
نگه داری مسواک در محیط مرطوب: حمام ، توالت محیط مرطوب و پر از باکتری هستند مسواک را در محیط های باز قرار دهید که میکروب و باکتری جذب نکند.
استفاده نکردن از آب هنگام شست و شوی دهان : خمیر دندان های معمولی فلورید زیادی دارند که چسپناک هستند و داخل دهان می مانند بعضی افراد به جای استفاده از آب از دهان شوی برای شست و شوی دهان استفاده می کنند.
بارها مسواک زدن در طول روز : بیشتر از ۲ بار مسواک زدن در روز باعث ساییدگی و آسیب های مینای دندان می شود.
مراقبت نکردن از زبان : زبان تمیز بخش جدایی ناپذیر سلامت دندان است . بیشتر مردم روزی یک یا دوبار مسواک می زنند ، مراقبت از زبان نیز تنفسی دلپذیر را به همراه دارد.

خوردن سرکه

طبق گفته متخصصان طب سنتی، نوشیدن سرکه اثرات معجزه‌آسایی بر سلامت بدن دارد. اما متخصصان دندانپزشکی معتقدند اسید استیک موجود در سرکه برای مینای دندان بسیار مضر است. دکترنیوگارد استادیار دندانپزشکی بالینی در دانشگاه کلمبیا می‌گوید. حتی نوشیدن آب بعد از خوردن سرکه هم نمی‌تواند آسیب‌های احتمالی آن را کاهش دهد. بنابراین پیشنهاد می‌کنم که اصلاً از سرکه استفاده نکنید .چراکه باعث ساییدگی و آسیب به مینای دندان می‌شود.

مسواک زدن بلافاصله بعد از خوردن غذا

برخی تصور می‌کنند با مسواک زدن بلافاصله بعد از خوردن غذا از دندانهایشان محافظت می‌کنند. درحالی‌که این یک باور غلط است. خوردن غذا به خصوص مصرف مواد خوراکی مثل آب میوه و مرکبات باعث نرم شدن مینای دندان می‌شود. که مسواک زدن بلافاصله بعد از مصرف مصرف غذا مینای دندان را از بین می‌برد . در نتیجه موجب پوسیدگی دندان می‌شود. بنابراین حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بعد از غذا خوردن صبر کنید. تا حالت اسیدی دهان کاهش یابد. چنانچه بعد از غذا خوردن نیاز به مسواک زدن داشتید. بهتر است به جای آن، دهان خود را چندین بار با آب بشویید .تا جالت اسیدی دهان را از بین ببرید.

تنفس از طرق دهان

نفس کشیدن از راه دهان باعث خشک شدن لثه‌ها می‌شود . اثر محافظتی بزاق دهان را در کشتن باکتری مؤثر در اسیدی شدن دهان از بین می‌برد. با توجه به افزایش سطح اسید دهان در شب، خوابیدن با دهان باز می‌تواند. باعث بیماری لثه و پوسیدگی دندان شود.

خوابیدن می‌تواند باعث جمع شدن مخاط بینی شده . شما را مجبور به نفس کشیدن از طریق دهان کند. بنابراین سعی کنید برای جلوگیری از این امر، روی یک بالشت محکم و یا بلند بخوابید. همچنین دندان‌های خود را به طور مرتب مسواک بزنید . نخ دندان بکشید و آب زیادی بنوشید .تا دهان خود را در طول روز مرطوب نگه دارید. در صورتی که با انجام این کار‌ها به نتیجه مطلوب نرسیدید. باید در مورد مشکل خود به پزشک مراجعه کنید. زیرا ممکن است آلرژی یا پولیپ باعث انسداد مجاری بینی و مشکل تنفس از این راه شده باشد.

استفاده از خلال دندان

برخی عادت دارند بعد از صرف غذا، غذا‌های گیر کرده بین دندان‌هایشان را با خلال دندان در‌بیاورند. اما حقیقت این است که خلال دندان‌های چوبی بدترین راه ممکن برای تمیز کردن دندان است. آن‌ها می‌توانند باعث تحریک و خونریزی لثه شده . به مینا و ریشه دندان آسیب برساند. همچنین استفاده مکرر از خلال دندان باعث ایجاد فاصله بین دندان‌ها می‌شود.

استفاده از دندان به عنوان ابزار

استفاده از دندان‌ها برای باز کردن بسته‌بندی وگره‌ها، جویدن ناخن، خودکار و مداد عادت بسیار بدی است. که باعث تراشیده شدن تاج دندان و حتی تغییرشکل دندان، جابه جا شدن دندان و ضعیف شدن ریشه دندان می‌شود. زیرا نوک دندان‌ها باریک‌ترین قسمت دندان است. بنابراین آسیب و فرسودگی آن آسان است.

نخوردن آب به اندازه کافی

عدم نوشیدن آب به اندازه کافی در طول روز علاوه بر سلامت بدن، سلامت دندان را نیز تهدید می‌کند. خوردن آب بعد از غذا نه تنها تکه‌های باقی مانده غذا را شستشو می‌دهد. بلکه می‌تواند به عنوان فلوراید نیز دندان‌ها را محکم و سالم نگه دارد. از طرف دیگر، بزاق دهان PH دهان را تنظیم و مانع افزایش غلظت اسید در دهان می‌شود. بنابراین هنگامی که آب می‌نوشید. بزاق بیشتری در دهان شما ترشح می‌شود که این امر اسید‌های موجود در دهان را خنثی کرده . به بازسازی دندان‌ها کمک می‌کند.

سیگار کشیدن : سیگار برای ریه ها و قلب و دندان بسیار مضر است کم کردن سیگار اولین قدم برای بهبود در سلامت دهان و دندان است.
مراجعه نکردن به دندانپزشک : منظم مراجعه کردن به دندانپزشک برای بهداشت و سلامت کل دندان ضروری است مراجعه به پزشک از درد و پوسیدگی نابهنگام جلوگیری می کند
استفاده نکردن از کلسیم و ویتامین D : مواد معدنی و ویتامین ها در ساخت استخوان ها و در نهایت دندان مناسب هستند که کمبود هرکدام از این مواد باعث بروز مشکلاتی از قبیل پوسیدگی دندان می شود

استفاده از خمیر دندان نامناسب

برخی از مواد موجود در خمیر دندان که به منظور افزایش سلامت دندان شما ساخته شده‌اند. نیز می‌توانند به دندان‌هایتان آسیب جدی وارد کند. به عنوان مثال، خواص سایشی خمیر دندان، از بین بردن پلاک و جرم دندان است. اما این خمیر دندان‌ها به مینای دندان آسیب می‌رساند . باعث پوسیدگی دندان می‌شود. بنابراین هنگام خرید خمیر دندان به سطح سایش آن که به عنوان RDA شناخته می‌شود، توجه کنید. محصولات دندانی باید ۲۵۰RDA یا کمتر از آن داشته باشند. چرا که سطوح بالاتر می‌تواند به دندان‌ها آسیب بزند. همچنین خمیر دندان‌های سفید‌کننده ممکن است. ساینده‌تر باشند، زیرا حاوی خاصیت فرسایشی هستند که در خمیر دندان‌های معمولی وجود ندارد. بنابراین در استفاده از این خمیر دندان‌ها لایه خارجی دندان شما برداشته شده و لایه زیری که سفید‌تر است دیده می‌شود. اما استفاده روزانه از این خمیر دندان‌ها، درخشندگی دندان و مینای دندان‌ها را از بین می‌برد . در نتیجه بعد از گذشت مدتی دندان دچار پوسیدگی می‌شود.

نوشته شده توسط گروه مسترواش

jolfaturk.com

دیدگاه‌ها 0

*
*